Home DLACZEGO TRZEBA PIĆ WODĘ

„Woda – kolebka życia”


Woda pokrywa 71 % powierzchni Ziemi – te 1,3 miliardów m3 mas wody decyduje o ziemskim życiu. Jednak woda nie zawsze była na naszej planecie. 4,6 miliarda lat temu Ziemia była kulą zagęszczonych chmur pyłów i gazów, jej atmosfera była głównie złożona z wodoru, dwutlenku węgla i tlenku węgla. Ta „prehistoryczna atmosfera” została wymieciona przez wiatr słoneczny, a wówczas środowisko zestalającej się skorupy ziemskiej było tworzone przez dwutlenek węgla, azot, dwutlenek siarki i parę wodną, wytryskującą z wnętrza Ziemi w taki sposób, że w przebiegu oziębienia opadała w postaci kwaśnego deszczu, tworząc jeziora, morza i oceany.

 

Życie rozwinęło się w wodzie i nadal jest od niej zależne. Woda to ważny element naszego organizmu – stanowi odpowiednie środowisko dla wielu procesów życiowych.

Pełni w organizmie szereg istotnych funkcji:

 

  • wspomaga absorpcję substancji pokarmowych
  • transportuje składniki odżywcze do komórek
  • rozpuszcza i usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii
  • nawilża wdychane powietrze
  • odgrywa ważną rolę w regulacji temperatury ciała
  • amortyzuje stawy
  • tworzy elastyczny płaszcz ochronny dookoła ważnych narządów
  • chroni organizm przed promieniowaniem kosmicznym



A zatem, woda jest nie tylko podstawową substancją naszego organizmu, ale odgrywa także kluczową rolę w bardzo precyzyjnie regulowanej równowadze wodno-elektrolitowej organizmu.

Osoba dorosła, ważąca 75 kilogramów, potrzebuje przeciętnie około 2-2,5 litrów wody dziennie, ponieważ taka ilość jest wydalana przez skórę, płuca, nerki i przewód pokarmowy.

Czy wiesz, że:

Każdego dnia przez nasze ciało przemieszczają się tysiące litrów wody. W ciągu 24 godzin przez nerki przepływa około 2000 litrów, a przez mózg 1400 litrów płynów. Bez wody nie przeżyjemy więcej niż kilka dni, bez jedzenia - możemy przetrwać znacznie dłużej. Już 10% ubytek wody z organizmu powoduje całkowitą niezdolność do wykonywania jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Gdy straty wody przekraczają 20-22% człowiek umiera.

 

O czym należy pamiętać pijąc wodę:


Wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w nie za dużych ilościach.Lepiej jest pić wodę częściej niż dużo za jednym razem, ponieważ niewielkie ilości wody są wchłaniane w większym stopniu do tkanek i nie ulegają szybkiemu wydaleniu.
Picie zbyt dużych ilości płynów naraz powoduje ich szybkie wydalenie wraz z elektrolitami przez nerki, co może prowadzić do odwodnienia.
Szklanka wody wypita 20-30 minut przed posiłkiem zmniejsza apetyt i oczywiście nie dostarcza żadnych kalorii.
Jeśli nie przepadamy za czystą wodą możesz wzbogacić jej smak dodając do niej plasterek cytryny, pomarańczy, liść mięty, czy natkę pietruszki z odrobiną lodu.
Nie należy pić wody w trakcie posiłków, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych i utrudnia trawienie. Najlepiej jest pić 10 minut przed jedzeniem i po jedzeniu.
Jeżeli nie lubimy pić i rzadko odczuwamy pragnienie, dobrze jest dostarczać organizmowi wodę w postaci napojów, które lubimy i stopniowo zastępować je wodą.

Większość ludzi piję wodę w niewystarczających ilościach. To bardzo zły i szkodliwy nawyk. Co więcej, niektórzy piją mniej wody z obawy przed nadmiernym poceniem lub częstą wizytą w toalecie. Nasz organizm potrzebuje stałej podaży wody. Ludzie często popełniają błąd, pijąc wodę tylko wówczas, kiedy poczują pragnienie, podczas gdy pragnienie samo w sobie jest już „sygnałem ostrzegawczym” organizmu, by zapobiec dalszej, poważniejszej utracie wody. Następnym problemem jest przyjmowanie wody w nierównych ilościach, tzn. nasz organizm nie jest w stanie gromadzić jej w większych ilościach. Wypicie naraz dużej ilości wody może spowodować szybsze wypłukiwanie soli mineralnych (sodu, potasu) z organizmu. Dlatego bardziej wskazane jest częste popijanie małych ilości wody.

Wypita woda „krąży” po całym organizmie. Alkaliczna woda jonizowana w zasadniczy sposób różni się od wody z kranu czy wody mineralnej, ponieważ w znacznie mniejszym stopniu obciąża organizm osmozą. Jej wchłanianie rozpoczyna się już w ciągu pierwszej minuty od wypicia, a po 30 minutach zaczyna się oddawanie moczu. Początkowo ilości usuwanych z organizmu produktów ubocznych przemiany materii mogą być znaczne, z tego powodu możemy częściej korzystać z toalety. Jednak wkrótce funkcje organizmu „dostosują się” i wraz z oczyszczaniem przerwy pomiędzy oddawaniem moczu staną się coraz dłuższe. Ponadto, alkaliczna woda jonizowana posiada właściwości antyoksydacyjne oraz wspaniale alkalizuje organizm, często nadmiernie obciążony zakwaszającą go żywnością i napojami.

 

Woda w życiu dziecka i matki w czasie ciąży i karmienia

 

Woda stymuluje ewolucję płodu - od momentu zapłodnienia aż do urodzin. W wodach płodowych zarodek przechodzi przez wszystkie etapy rozwoju. Dziewięć miesięcy, w całkowitym zanurzeniu, jest okresem szczególnie ważnym i rzutującym na przyszłość dziecka.

Po miesiącu od zapłodnienia, ciężar zarodka wynosi 3 200 g, z czego blisko 80 % to woda. Nie bez znaczenia jest więc, jaką wodę pije kobieta!!!

W czasie ciąży rośnie objętość płynu w organizmie matki. W 8 miesiącu płynu jest już dwa razy więcej niż na początku. Stopy i dłonie kobiety puchną, a na ciele widoczne są obrzęki - organizm gromadzi zapas niezbędnego płynu, wchłaniając go do naczyń krwionośnych, by wyrównać utratę krwi w czasie porodu. Ograniczenie przyjmowania płynów grozi niebezpiecznym dla płodu odwodnieniem, natomiast nie zmniejsza obrzęków. Zaleca się, aby kobiety w ciąży wypijały co najmniej 8 szklanek płynów dziennie. Przyszłe matki cierpiące na nadciśnienie powinny pić nawet do 4.5 litra dziennie w małych porcjach. Picie małej ilości wody zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu.Woda łagodzi też uczucie dyskomfortu i nawilża skórę od wewnątrz.

Picie jonizowanej alkalicznej wody oczyszcza ciało z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, zmniejsza prawdopodobieństwo obstrukcji oraz redukuje ryzyko zakażenia dróg moczowych. Dobrze nawodniony organizm radzi sobie też lepiej z porannymi mdłościami oraz zmęczeniem.

Podczas pierwszego roku życia dziecka, najważniejszego, dla rozwoju ośrodkowego układu nerwowego musi mieć ono dostarczoną najwyższej jakości wodę oraz składniki pokarmowe, ponieważ w ciągu pierwszego roku życia jego ciężar wzrasta trzy-czterokrotnie, a woda nadal stanowi 70 % masy całego ciała.